چای ترش
چای ترش، دارای فواید سلامت‌بخش شیرین
۱۳۹۸-۰۵-۱۶
محصولات نیوشا با ارسال رایگان به سراسر کشور
محصولات نیوشا با ارسال رایگان به سراسر کشور
۱۳۹۸-۰۵-۱۶

یائسگی، یک مرحله ناگزیر، طبیعی و مهم در زندگی هر زن و یک واقعه فیزیولوژیکی است که بین سنین ۴۵ و ۵۵ رخ می‌دهد و میانگین سنی آن ۵۰ سال می‌باشد. از آنجا که یک سوم زندگی زنان بعد از این دوره سپری می‌شود، باید برای این گروه از زنان شرایطی را فراهم کرد تا یک زندگی با کیفیت بالا و بدون درد، بیماری و ناتوانایی را تجربه کنند. در کشورهای توسعه یافته میانگین سنی یائسگی حدود ۵۱ سال است درحالیکه در کشورهایی نظیر هند، فیلیپین، پاکستان و تایلند این سن بین ۴۵ تا ۵۰ سال گزارش شده است. میانگین سن یائسگی در ایران در سال ۲۰۱۱، ۴۸/۲ گزارش شده است. جمعیت زنان یائسه تا سال ۲۰۳۰ به ۱/۲ میلیارد نفر و بیشتر در کشورهای در حال توسعه، تخمین زده شده است.
سطوح استروژن کاهش‌یافته با طیف وسیعی از علائم یائسگی مرتبط شده است؛ متداول‌ترین علائم وازوموتور (تغییر قطر رگ‌ها) شامل گرگرفتگی و تعرق‌های شبانه است. علائمی نظیر تحریک‌پذیری، عصبانیت و افسردگی نیز در این دوره بدتر می‌شوند. سطوح استروژن کاهش یافته در دوره یائسگی بر این موضوع تأکید دارد که دلیل افسردگی، به هورمون‌های زنانه بستگی دارد.
افسردگی می تواند تاثیر منفی بر عملکرد اجتماعی داشته باشد و ممکن است باعث کاهش تمایل به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش، مشکلات خواب، کاهش یا افزایش اشتها، احساس ناراحتی، خستگی، انرژی کم و حتی منجر به قصد خودکشی شود. براساس مطالعات شیوع افسردگی پس از یائسگی در بین زنان پاکستانی ۳۹/۴ درصد و در زنان دزفولی (ایران) ۳۴/۷ درصد بود.
براساس گزارش WHO، در بسیاری از کشورها به دلیل اثربخشی، خطر کم و دردسترس بودن داروهای گیاهی، تمایلات به سمت مصرف داروهای جایگزین به دلایل درمانی افزایش یافته است.
درکشورهای جهان سوم، بسیاری از مردم داروهای گیاهی را برای درمان بیماری‌هایشان، به دلیل هزینه کمتر مصرف می‌کنند.
بهارنارنج توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است. بهارنارنج با دوز ۹۷۵ میلی گرم (۵۴ میلی گرم p-سینفرین ۶ درصد) به مدت ۶ هفته به منظور کاهش وزن، عوارض جانبی خاصی نداشت؛ درحالیکه مصرف موضعی (پوستی) آن منجر به حساسیت به نور می‌شود.
مطالعات کمی در مورد اثر بهارنارنج بر افسردگی انجام شده است؛ درحالیکه مطالعه بر روی اثرات اسطوخدوس بر افسردگی نتایج متناقضی را نشان داد و بیشتر مطالعات به روش رایحه درمانی (آروماتراپی) بود. بنابراین، باتوجه به عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی، محبوبیت داروهای جایگزین و به دلیل اینکه یکی از مهمترین مسئولیت‌های ماماها در مراقبت‌های اولیه، مراقبت‌های مربوط به یائسگی است؛ مطالعه‌ای با هدف مقایسه اثرات اسطوخدوس و بهارنارنج بر افسردگی در زنان یائسه در سال ۲۰۱۵ انجام و نتیجه آن در مجله International Journal of Women’s Health and Reproduction Sciences منتشر شد.
در این آزمایش اثرات اسطوخدوس و بهارنارنج بر کیفیت خواب در زنان یائسه مقایسه شد. زنان یائسه واجد شرایط به یکی از دو گروه مداخله‌گر یا کنترل (۵۲ نفر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه‌های مداخله‌گر کپسول‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی حاوی پودر گل بهارنارنج یا اسطوخدوس و گروه کنترل کپسول‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی حاوی نشاسته دریافت کردند. پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) قبل و هشت هفته پس از شروع مداخله استفاده شد. از نظر آماری، یک اختلاف کم اما معنی‌دار در میانگین نمره خواب بین سه گروه (بهارنارنج، اسطوخدوس و کنترل) پیش از شروع مداخله مشاهده شد. در مدل تنظیم شده برای سنجش نمره‌ی خوابِ پایه و عوامل مختل‌کننده، اختلاف قابل توجهی بین گروه‌ها در میانگین نمره خواب پس از ۸ هفته از درمان مشاهده شد. بهارنارنج و اسطوخدوس به طور قابل توجهی میانگین نمره خواب را در مقایسه با گروه کنترل بهبود داد. با مشاهده اثر مثبت بهارنارنج و اسطوخدوس بر کیفیت خواب در زنان یائسه، می‌توان پیشنهاد کرد که این دو گیاه می‌توانند برای بهبود کیفیت خواب در این گروه زنان استفاده شوند.

– Kamalifard, M., Farshbaf Khalili, A., Namadian, M., Herizchi, S., & Ranjbar, Y. (2017). Comparison of the Effect of Lavender and Bitter Orange on Sleep Quality in Postmenopausal Women: A Triple-Blind, Randomized, Controlled Clinical Trial. International Journal of Women’s Health and Reproduction Sciences, 5(3), 224–۲۳۰. Retrieved from http://www.ijwhr.net/pdf/pdf_IJWHR_188.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *